SME-NO.COM

SME-NO.com er et reindyrka salgsselskap som selger vedlikeholdsutstyr for grusveier.


SUSTAINABLE MAINTENANCE EQUIPMENT NORWAY AS

Kinnlimarka 103 2360 Rudshøgda

Org nr: 928 900 142

TLF: 97 67 20 56 / 48 51 71 17

Mail: post@sme-no.com

https://www.sme-no.com


Her vises ett av våre produkter, utviklet og produsert av Foss Mekaniske Verksted A/S.


SME KOMBISKRAPE 280 2023-Modell , Veiskrape for traktor

Norskprodusert kvalitetsredskap, for vedlikehold av grusvei

Beskrivelse

SME Kombiskrape 280 (Modulbassert)

Nyutviklet norskprodusert veiskrape / veihøvel.

- Skrape / veghøvel med 2 stk kraftige skjær
- Kantvinge for å ta torvkant og få verdifull masse inn i veibanen igjen.
- Uavhengig justering av vinkel på slodd slik at man greier å få helling ut mot grøft på grusveien
- Drammenslodden / gummimatte for å komprimere og jevne ut massa etter slodden. Knuser torv og jevner godt. Er også med på å kaste ut stein fra veibanen.
- Pakkevale for å komprimere veibanen og skape et jevnt resultat
- Grusstrengspreder for å kaste ut eventuell stein og gjøre siste finish på veien.
- Har unike egenskaper med at den ikke etterlater seg en kant (liten demning) mellom veibanen og grøftekanten
- Utviklet for Norske forhold.


STD:
SME Kombiskrape 280
- Komplett ramme med hjul. Sving på bakre aksel og uavhengig hev senk av begge hjul.
- 2 stk kraftige skjær. Begge har std. doble vendbare slitestål med taggmønster på ene siden. Disse er konstruert slik at man får maximal utnyttelse av slitestålet.
- Fangstål påmontert skjær 2 mot senter av veibanen for å forhindre at masse faller ut av skjær 2 og inn i veibanen.
- Ventilblokk og styretablå. 12V kontakt for traktor for styrestrøm og 7 pol tilhengerkontakt for lys.
- Lys montert bak og markeringslys på venstre side mot veibanen
- 2 stk Blitsere bak
- Feste for Drammenslodden inkl kjetting og stropper
- klargjort for innfesting av pakkevalse
- Feste for kantvinge er påmontert
- Innfesting for grusstrengspreder er inkl.

Påbyggsmoduler:
- Kantvinge med fjærutløser
- System 2000 skjærbjelke på fremre skjær. (Dette skjæret har økt levetid og mye større inntrengningsegenskaper ned i veien enn std stål)
- System 2000 skjærbjelke på bakre skjær. (Dette skjæret har økt levetid og mye større inntrengningsegenskaper ned i veien enn std stål)
- Drammenslodden (gummimatta) Denne leveres ferdig med stropp i senter av matta for det midtre opphengspunktet i ramma. Har kunden matte fra før er det mulig å selv montere denne stroppen og bruke eksisterende matte.
- Drammenslodden kan leveres i to utgaver, uten slitestål under og med intregret slitestål på ene siden.
- Pakkevalse. Stålvalse med påvulket 10mm gummi. Vekt 330 kg. Tosjonsfjæret opp mot slodderamme slik at vekten av ramma er med på å komprimere veibanen.
- Grusstrengspreder bak. Denne er med på å skape siste finish på veibanen og er konstruert for å kaste ut av veibanen eventuell stein som gummimatte ikke greier å få ut.
- Leveres med hydraulisk løft. Må vris i transportstilling manuelt og låses med bolt.


Dette produktet egner seg utmerket til vedlikehold / høvling av små og store grusveier. Alt fra fylkesvei til skogsbilvei.

På grunn av sin vekt og lengde jevner den fint ut veien.
Sving på bakre hjulaksel muliggjør å kjøre matta på veiskulderen over torvkanten. Den hydrauliske kantvingen bredder ut skrapa og kan lage en skarpere vinkel for avrenning fra veibanen og ut mot grøfta.
Svingen gjør også at den lange konstruksjonen kan følge grøftekanten i arbeid.
Hydraulisk uavhengig hev / senk av bakhjul / matte.
Matta er hydraulisk svingbar. Den kan posisjoneres slik at den slår steinen som blir dratt opp av skrapa ut i grøfta igjen.
Den bakre pakkevalsen er av stål og gummibelagt. Den er torsjonsfjæret slik at den enkel kommer seg over hindringer og følger veibanen uavhengig av bakhjulene. Valsen komprimerer den løse grusen etter gummimatta slik at den raskere setter seg og ikke blir en mulig ansamling av vann.
Det er mulig å kjøre med kun matte og pakkevalse i inngrep.
Kantvingen har fjærutløser slik at man reduserer risikoen for bråstopp mot hindringer.

Testsessongen 2020 gikk veldig bra, og vi fikk veldig mange gode tilbakemeldinger.
Noen tilpsaninger / forbedringer er utført i hht egne erfaringer og tilbakemeldinger fra testpilotene.

Forbedringer nye opsjoner:
- Skjæret leveres nå med egen hydraulisk blokk med elektriske ventiler og eget styretaplå som plasseres i traktoren. Det du trenger av tilkobling til traktoren er 12V DC og 1 dobbeltvirkende hyrdraulikkuttak.
- Det fremre og midtre skjæret er hevet 200mm og endret fassong for å få grus / torv til å rulle bedre i skjærene.
- Stabilisatorstag har fått annen utfoming
- Det fremre skjæret kan mekanisk justeres +/- 5 grader.
- Kantvingen har fått fjærutløser
- De to hovedskjærene kan leveres med system 2000 piggsystem. Fordelene med dette er bedre inntrenging i veibanen og lengre standtid på slitestålene.
- Hjulene og pakkevalsen har byttet plass. Dette gir endra bedre sving på bakre bjelke.
- Hjulene får nå uavhengig høydejustering, mekanisk stopper er fjernet.
- Ventilskap og reskapskasse er en av nyhetene i 2021. Plassert lengst bak.
- Justeringen på vinkelen på matta er redusert med 5 grader.
- Det er laget en grusstrengspreder bakerst. Denne har hydraulisk hev / senk. Formålet med denne er å kaste ut eventuell stein som gummimatta ikke greier å få med seg ut av veibanen igjen.

Arbeidsbredde 2,8 meter.
Lengde: 9,6 meter
Vekt: ca 3400 kg med matte
Tilkobling: Dragbjelke / Trekkstenger kat 2.
Antall dobbeltvirkende hydrl. uttak: 1 stk
12V Uttak 3-pol i traktor for styring av ventiler
7-POL tilhengerkontakt for lys.
Anbefalt minimum traktorstørrelse: 120 HK, ca 5,5 Tonn


Ta kontakt for en hyggelig veiprat, og for ett godt tilbud!

Se vedlikehold av grusvei med FMV KOMPISKRAPE 280 her!